Avundsjuka

"Avund är smuts som absolut måste ut." ( A. Bakichanov)
"Avundsjuka är konsten att räkna andras glädjeämnen istället för din egen."
"Avundas aldrig någon hans sken av lycka. Du känner inte hans sorger."

Min avundsjuka finns där. Ibland mer närvarande och ibland lite dold.
Ibland nästan obefintlig.
Då mår jag som bäst.

Jag gillar inte avundsjuka!
Det är ett drag hos mig själv jag ogillar, men tvingas att acceptera.
Det finns andra som har något som jag själv önskar.
Så är det, helt enkelt.

En samtalsterapeut sa till mig en gång att tänka på det som jag hade och som andra kanske avundades.
Det funkar faktiskt.
Jag har ju min skatt-familj! Och hem! Och jobb! Och er vänner!

Vi har mer Svensson-tider nu. Det är faktiskt skönt.
Vi åker samtidigt till jobbet och kommer hem samtidigt. I alla fall för det mesta.
Johan gillar att vara långa dagar på dagis och leka med sina kompisar. Det känns att han kommit dem närmare nu när han är där mera. Och så gillar han att äta lunch där :)

Men nu börjar jag längta efter vår på allvar!
KRAM


Kommentarer
Postat av: Fian

Bra inlägg Cicci. Tror faktiskt dom flesta känner igen sig. Men som sagt, man ska tänka på vad man själv har. Värsta guldgruvan ju, när jag väl tänker efter. Är mäkta stolt att jag träffat Jonas, som gett mej så många goa människor omkring mej som jag inte haft annars. Tex NI :). Kramar!

2011-02-12 @ 19:01:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0