"skaffa" barn

Man pratar rätt så slarvigt om att "skaffa" barn.

"För många är barn ingenting man bara "skaffar" hur gärna man än skulle vilja.
Ungefär åtta av tio heterosexuella par har problem med att bli gravida.
Räknar man in singlar som vill ha barn men inte har någon partner, eller homosexuella,
är siffran för ofrivilligt barnlösa ännu högre. De finns där på jobbet, på släktmiddagen, i forbollslaget."
Ur: Längta barn, Thulin & Östergren 2004

Ibland kan jag känna mig hur ensam som helst.
Det känns inte som om någon annan har problem att "skaffa" ett andra eller tredje barn.
Det ska ju för sjutton vara mycket enklare, hade jag hört i alla fall!

Samtidigt finns det en annan värld.
De barnlösas.
De där paren som kommit och gått i väntrummet på Fertilitetskliniken.
I smyg tittar man, ser tårglimtarna i deras ögon, känner en samhörighet.
Och alla de där kvinnorna på Internet-forumen.
Frustrerade.
Desperata.
Sökande.

Det är som två olika världar.
Jag är glad att jag fått inblick i båda.
Det har fått mig att växa som människa.

Kommentarer
Postat av: catarina colliander

Min kära Cissi och Per vad ni har kämpat,haft styrkan,ni är fantastiska.Johan,va säger man fantastisk.Det finns många superlativer.

Kram på er.

2011-01-30 @ 19:12:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0