Tankar från en 5-åring

Vi pratar ofta om "lillebror eller lillasyster" med Johan.
Vad tror du lillebror eller lillasyster kommer att tycka om det?
Vad vill du lära lillebror eller lillasyster?
Tror du det kommer att bli jobbigt att ha ett syskon?
Tänk att inte lillebror eller lillasyster kan prata svenska..

Ett par av Johans tankar:
"Mamma, tänk om barnet vi beställer kommer från Danmark.."
"Mamma, om lillebror eller lillasyster säger att ni ska vara mamma och pappa bara till honom, vad säger du då?"

Har nu pratat med adoptionsbyrån. Vår handläggare har semester till v. 33 så jag pratade med en annan.
De kommer att starta upp samarbete mot andra barnhem i Ryssland till hösten.
Tydligen är aktiviteten lite lägre under semestertider, men hon sa att två par varit på sin resa, två är inbokade och två väntar på resebesked. Hon bedömde kontakten med Ryssland som god.

Det som gör lite ont är att de verkligen har koll på att vi har "tackat nej" till ett barnbesked. Hon visste direkt vilket barn vi valde att inte gå vidare med när jag presenterade mig, vad han hette också. Gulp!
Min största fasa är naturligtvis att vi kommer att få barnbesked om ytterligare ett barn med problematiken FAS även nästa gång. Men kanske ser adoptionsbyrån till att det inte blir så..
Eller så får vi ett betydligt större barn den här gången. Som "straff".

Ja, som sagt. Nu är det "bara" att vänta.
Lite jobbigt är det att inte veta hur hösten och vintern kommer att te sig. Min stora dröm är att åka till Thailand i vinter men det kan ju inte bli av om vi får hem barnet innan. Och det går ju inte att boka resa när man inte vet..
Uppdrag: försöka leva i nuet och njuta av sommaren först och främst.

Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0