12 dagar kvar som tre i familjen

Det går inte att jämföra att få biologiskt barn och att adoptera. Det är alldeles för olika upplevelser och individuellt. Och det intresserar mig inte heller.
Men samtidigt kan jag inte låta bli att tycka att det är lite skönt att jag kunnat cykla till jobbet och affären och kunnat jogga som vanligt. Jag ser på mina höggravida vänninor som sitter och pustar med händerna på magen. Ni är jättevackra tjejer, men jag känner mig lite smidigare :)
 
Räknat från första missfallet så är vi nu i vecka 212 sisådär...
12 dagar kvar!!!
(Ha ha, förlåt! Jag kunde inte låta bli.. Det är så många andra som lägger upp mag-bilder på sin blogg och det vill jag också göra..)
 
Sen finns det andra skillnader (och likheter) som inte är lika lätta att leva med. Det ekonomiska är ju en. Och det är fruktansvärt tråkigt att prata om, så det tänker jag inte älta. Men försäkringskassan kan jag inte låta bli att kommentera!
Jag minns att en av de frågorna vi fick på föräldrautbildningen som vi skulle ta ställning till var "Tycker du att adoptivföräldrar ska ha fler föräldradagar än biologiska föräldrar?" Det är ju ett ställningstyckande, men jag minns att jag tyckte "ja". Och nu med allt i bagaget står jag fast vid det.
 
Så här går att läsa på vår adoptivbyrås hemsida:
"För ett barn som är uppvuxet på barnhem med ett flertal olika vårdare så är anknytningen till de nya föräldrarna extremt viktig. Barnet behöver lära sig vad föräldrar är och måste bygga upp en tillit till sina föräldrar, så att det kan känna sig övertygat om att inte bli övergivet igen. Som nybliven adoptivförälder är det därför extra viktigt att bära på barnet, ha mycket fysisk kontakt med det, alltid vara den som matar, söver och sköter om barnet speciellt den första tiden. Det kan annars bli svårt för barnet att skilja mellan vad som är föräldrar och vad som är andra vuxna. Ett sådant störande i anknytningsprocessen kan exempelvis leda till sömnsvårigheter och mardrömmar för barnet. För att barnet verkligen ska få knyta an till föräldrarna är det betydelsefullt att föräldrarna är hemma en längre tid med barnet efter ankomsten till Sverige."
 
När man får ett biologiskt barn kan man börja ta ut föräldradagar ett visst antal veckor före beräknad ankomst. Det gäller inte oss! Alla resor, och även dessa dagar jag har utan lön före vår resa, får vi ingen ersättning för. Tio föräldradagar finns i samband med födseln. Dessa är desamma, fast vi har rätt att dela dem så vi istället får fem var. Det är helt sjukt!!! Hur ska den andra föräldern ha en chans att delta i den viktiga första tiden med fem (eller tio) dagar i starten????? För vår del räcker de inte ens tills vi kommer hem!
Från och med att vi får barnet i vår vård har vi rätt till barnbidrag och föräldradagar men vi kommer inte få dem utbetalda innan Oskar blivit vår son i den svenska tingsrätten och fått ett eget personnummer. Och det kan dröja..kanske två månader sådär. Alltså får vi leva utan inkomst tills dess!
Är det likvärdigt en biologisk födsel? Knappast! Snarare finns det tillfällen då vi känner oss diskriminerade. Och jag har en känsla av att den känslan inte kommer att minska.
 
Det finns ett bidrag som man kan söka hos försäkringskassan efter att allt är klart. Det bidraget är samma summa sedan 70-talet. Jag kan meddela att de pengarna är en liten "piss i vinden" för våra utgifter.
Sådär, nu har jag "bittrat av mig" lite och återgår till min fina familj och hus. Per håller på att sätta upp grindar för våra trappor.
Trevlig helg!

Kommentarer
Postat av: Hanna

Hihi du har klart snyggaste magen av oss!!
Vi har väskan här om ni behöver..! Kram fina Cicci!

2012-08-18 @ 22:37:21
Postat av: Linda

tar de på riktigt 2 månader till Oskar blir er son enligt svenska tingsrätten? När börjar dom räckna det? Ni är ju redan enligt ryska lagen hans mamma och pappa, så har tiden börjat redan nu?
Vår apa blev skriven in som Finlands medborgare samma dag vi hade rättegången. Fast vi kom hem först 20dagar senare. Vi hade rättegången i St. Petersburg 9.11 och maistraten hade skickat ett brev åt oss 12.11 var dom bad att vi skulla fylla in ett paper på en utomländning som flyttar till Finland (helt sjukt papper, fanns frågor som orsak att flytta till Finland, * Jobb *studier *annat vad? fick bara skriva på varje ställe hans mamma och pappa bor i Finland, han är finsk medborgare).
Samma vad det med pengarna, min man fick 3veckor betalt (men han stanna hemma i nästa 4mån) och jag fick pengar från 9.11 -> 15.7 och efter det ännu nästan 1,5år något lite.
Vi har ganska långt samma rättigheter med pengar och rätt att stanna hemma som biologiska föräldrar, och så ska det ju vara.

Svar: Jag vet ärligt talat inte hur lång tid det tar innan svenska tingsrätten gjort sitt. Det tidigaste jag hört är 4 veckor men jag har även hört 4 månader. Vet inte om det är räknat från domstolsdatum eller hemkomst men tror det senare.
Cissi

2012-08-19 @ 17:25:11
URL: http://monkeyboysmamma.wordpress.com/
Postat av: Jonna

För att vara i v 212 så är du jäkligt liten tycker jag;)) Mycket märkliga bestämmelser ang er föräldrar ledighet. Orättvist absolut!

2012-08-19 @ 21:03:52
Postat av: Lina

Ha ha!! Du är rolig du med din magbild! Angående ekonomin så förstår jag verkligen din bitterhet. Självklart ska man ha rätt till fler föräldradagar när man adopterar eller att bidraget höjs med minst det femdubbla för att man ska ha en chans att kunna vara hemma "länge". Jag är otroligt tacksam över att kunna få barn alldeles gratis, speciellt efter att fått lära känna er. Vi hade aldrig klarat av det ni går igenom varken ekonomisk eller framför allt mentalt. Ni är fantastiska!

2012-08-22 @ 11:56:44
Postat av: Märta

Fin mage ;-)
Jag håller med om att vi borde få fler dagar och att adoptionsbidraget borde höjas avsevärt!

Men är du verkligen säker på att ni inte får nån utbetald fp förrän det gått igenom tingsrätten?
När vi kommer hem med vår son ska det också genom tingsrätten, men jag tog för givet att vi ska få fp fr.o.m den dagen vi får honom i vår vård!

Svar: Hej Märta! Jo, jag har fått bekräftat av FK att vi inte får pengarna (retroaktivt i och för sig) förrän tingsrätten i Sverige är klar. Har ingen aning om hur alla andra i samma sits klarat av de månaderna.
Cissi

2012-08-26 @ 21:51:50
URL: http://ivantanpaettbarn.wordpress.com
Postat av: Märta

oops! Hoppas det går fort tills tingsrätten har fattat sitt beslut då! Vi har lite semester att ta ut, så förhoppningsvis går det, men det är klart, det blir ju lite lätt! :(

2012-08-27 @ 23:51:13
URL: http://ivantanpaettbarn.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0