Bloggar på gott och ont

Läser en del bloggar av andra adoptivmammor. Och vill börja med att påpeka att jag absolut får ut huvudsakligen gott av det! Tänk vilken erfarenhetsbank vi har tillgång till!
Idag, efter lite läsning, fick jag en oväntad osäkerhet. Tänk om jag inte är förberedd? Tänk om jag inte vet, på djupet, vad det innebär med ett adoptivbarn?

Läser om allt arbete med anknytning, om många jobbiga dagar och nätter, om problem, kommentarer från andra och funderingar som dyker upp. Och visst vet vi att det är tufft att ha småbarn. Johan var ett krävande spädbarn. Men det är inte samma sak att adoptera.

Visst har jag läst böcker och informationshäften om adoption, vi har ju gått föräldrautbildningen och jag lär mig en del av bloggarna. Men ändå känner jag inte att jag aktivt sökt information och jag har långt ifrån läst alla böcker i ämnet. Borde jag varit mer informationssökande? Är det något jag missar vad gäller anknytningen? Är vi tillräckligt förberedda?
Jo, men visst känns det ändå som om vi är det. Djupt i hjärtat. Men kanske ändå ska ta och läsa det där om anknytningen igen...?

Kommentarer
Postat av: Cecilia summerar

Jag var inte särskilt bra påläst, och minns att jag också tänkte som du någon gång. Att jag kanske var naiv i att tro att det skulle gå av sig själv på något vis. Men vi hade tur, för det gjorde det. Och jag tror att bästa förberedelsen är att vara beredd att söka hjälp om det blir svårt. Det går ändå inte att läsa sig till allt. Men vara öppen för att det kan uppstå situationer som vi inte är förberedda på.

Att redan vara förälder är också en fantastisk förberedelse, för oss som haft lyckan att vara föräldrar redan innan vi adopterade.
Lycka till nu! Både under de kommande väntansveckor, när tankarna snurrar, och när vi väl har fått flytta ihop med efterlängtade lillebror.

2012-08-12 @ 21:55:51
URL: http://cecilia.ekhemmanet.se
Postat av: Anneli

Älskade Cissi, kanske släpper aldrig oron att inte göra tillräckligt för sitt barn/ sina barn. Antagligen oavsett barnets ursprung. Men jag vet att era hjärtan är förberedda med kärlek så det rinner över och ni vet att allt inte är enkelt med en helt ny liten människa i familjen. Så fortsätt läsa och undra....men lita till ditt hjärta!/ Kram

2012-08-13 @ 14:31:21
URL: http://formeandallmyfriends.blogspot.com
Postat av: Märta

Känner lite som du ibland.. men kan man någonsin bli 100 % förberedd?
Här är en bra bok iaf om du inte har läst den :)
https://www.vulkan.se/Presentation.aspx?itemid=54607

2012-08-15 @ 00:13:06
URL: http://ivantanpaettbarn.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0