Tio dagar kvar till avresa..

Nu räknar vi nedåt till resan.
Det är ju skit bara att det inte är den tredje resan vi ska göra, vilket ju var meningen!!
Det blev ju inte som tänkt ändå, med jobb och så. Jag kommer att börja jobba 7 augusti. Jag ska vara mentor i ett par veckor. Det känns ganska ok ändå. Och jag kommer inte jobba varje dag, för jag vill ju bland annat följa med Johan till förskoleklassen hans första dag. Vi har inte heller fritids till honom så vi får pussla med våra jobb och ha mormor och morfar till hjälp.

Dagarna det senaste har jag njutit av att vara ledig. Vi pysslar här hemma, Johan och jag, när Per jobbar. Jag har plockat, rensat, tvättat och lagat gamla kläder och leksaker. Bara detta att flytta upp Johans lego (Han har MYCKET lego!!!) blev ett halvdagsprojekt.
Däremellan har vi såklart cyklat en del. Till vår fina camping. Till vår fina badplats. Till mormor och morfar. Jag njuter av varje stund med honom och familjen.

I fredags var vi i Göteborg igen och ansökte om visum. Vi börjar kunna detta nu. Vilka papper vi ska ha och hur de ska fyllas i.
Adoptionsbyrån behövde nya kopior på Pers pass (Ryssland har nämligen bestämt att så fort stämplarna är mer än 6 månader gamla så gäller de inte längre..) som ska till Notarius Publicus.
Efter besök på konsulatet åkte vi till adoptionsbyrån i Kungsbacka och lämnade pappren i handen.
Det var kul att träffa dem man pratat så mycket i telefon med, och mailat med fram och tillbaka. De lugnade oss lite också. De tror inte att läkarundersökningarna kommer att vara så allvarliga. Och ingen har hittills blivit nekade adoption i den domstolen vi ska upp i. Värre är det med andra regioner i samma land..
I förra veckan skrev en av de som ingår i vår "Rysslandsgrupp" på FB att deras domare bestämt att de inte får sin son. Helt ofattbart! Tänk att ha träffat sin pojke, längtat och väntat och kämpat, och sedan ändå inte få ta hem honom.. Obeskrivbart!

Så jag är tacksam. Tacksam för sommaren. För familjen. För Oskar som vi snart ska få träffa igen. ÄNTLIGEN!

legalisering i Sverige
översättning
legalisering i Ryssland
domaren läser dokumenten
domaren läser + komplettering av papper
vi får tid till domstol i Arkhangelsk
resa 2: besöka lillebror i Kotlas och upp i domstolen
vänta och förbereda här hemma...
resebesked 3
åka och hämta lillebror i Arkhangelsk
hemresa via svenska konsulatet i S:t Petersburg
Vårt nya liv börjar ♥
 
Visst är vi spända inför mycket av det som väntar, men jag försöker inte tänka så mycket på det nu. Läkarbesöken, hur kommer det bli? Flygresorna gillar jag inte.. Vi ska hålla tal i domstolen, en och en.
Och de där pengarna som hela tiden flyter upp i magtrakten som en klump.. Det är inte billigt att vistas i landet i nio dagar. Hotell, mat, resor, undersökningar. Och så tvingas vi till en minisemester i St Petersburg över helgen, i väntan på vidare resa. Hade inte våra föräldrar funnits hade vi inte haft möjlighet att adoptera. Det är också något att fundera över...
Har alla rätt till barn?
 
Trevlig måndag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0