Språk

Barn och språk. Jag blir så imponerad.
De första veckorna efter att vi kommit hem sa Oskar minst ett nytt ord varje dag. Men de flesta sa han bara en gång. Som "jacka" och "traktor".
Sen hade han en period där han tog en liten paus från pratandet, den så kallade "ba-perioden". Min egen tanke är att han då lade fokus på förståelsen.
 
Det är helt annorlunda nu. Han förstår nästan allt. Det går att berätta vad vi ska göra och vad som ska hända och "resonemangen" kring böckerna vi läser har förändrats. (Det är min favoritstund på dagen, när vi läser alla godnatt-böckerna.) "Natt, natt" säger Oskar vid läggdags och ska ha pussar från pappa och Johan.
För några dagar sedan började han säga "Ovvan". Det är underbart och jag tröttnar aldrig på att höra det.
Andra ord som han säger så där jättefint är "mörkt", "tappa" och "stark". "Bokk och "matt" (de stora intressena) har levt kvar från början. Han har ett väldigt stort ordförråd nu när jag tänker efter. "Manna" har vi förstått att det betyder "vill ha". Det är väldigt komiskt att lyssna på när han försöker prata ihop hela meningar som blir en lång harang av oförstående blabbel.
 
Idag skulle Oskar och jag ha åkt till mitt jobb och hälsat på. Det har jag sett fram emot. Jag saknar mina fina elever och kollegorna. Men det var andra gången som resan var bestämd och Johan vaknar med feber. Så vi får satsa på nästa vecka istället..
Trevlig helg (så småningom) till er alla!
Kram

Kommentarer
Postat av: Hanna

Det är så häftigt när man märker att han förstår detan säger! Barn är verkligen fantastiska. Kram!

2012-11-25 @ 08:49:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0